Sofia

 100 γνωμικά  και 28 κείμενα του Multa paucis στις 7 Ιανουάριου  2010

 Αληθινός μουσικομανής, εκείνος που ακούγοντας φωνή γυναίκας που τραγουδάει μέσα στο μπάνιο, σκύβει στην κλειδαρότρυπα και βάζει αφτί.
Αγνώστου*
Ο σύμβουλος των επιχειρήσεων είναι σαν τον άνδρα που γνωρίζει 49 ερωτικές στάσεις, αλλά ούτε μια γυναίκα.
Ε. Σέφλερ*
Η μεγαλύτερη διασημότητα του συγγραφέα σήμερα είναι να προκαλείς θαυμασμό ή απέχθεια χωρίς να σε έχει διαβάσει κανείς.
Α. Καμύ*
Η δραματουργία είναι αγώνας δρόμου σε μεσαίες αποστάσεις, η πρόζα είναι Μαραθώνιος δρόμος, ενώ η ποίηση είναι άλμα εις ύψους.
Φ. Ντίρενματ
Ο ποιητής σήμερα μπορεί να είναι μόνο ένας στασιαστής, που συνέχεια λέει «Όχι!».
Χ. Ντομίν*
Η μητέρα μπορεί να θεωρήσει πως έκανε το καθήκον της, αν έμαθε το παιδί της να αγαπάει. 
Κ. Στρουκ*
Η δική μας δυσπιστία για τους άλλους βασίζεται κυρίως σ’ αυτό, που εμείς καλά ξέρουμε τον εαυτό μας.
Α. Ντελόν*
Τα εργαλεία του θανάτου που σκότωσαν περισσότερο ανθρώπους από αυτοκίνητα και βόμβες μαζί, κάθε μέρα τα έχουμε μπροστά μας πάνω στο τραπέζι: είναι το κουτάλι και το πιρούνι.
Μ. Κονλέχνερ*
Ο ίδιος να κρυφτείς, αλλά δείξε τη σκιά σου.
Κινεζική σοφία*
Η επανάσταση στην Ελλάδα είναι αδύνατη, αφού αν μαζευτούν όλοι οι «επαναστάτες» στο συλλαλητήριο δε θα βρεθούν θέσεις στο πάρκινγκ.
Γκ. Λάουμπ*
Καθόλου δεν είναι απαραίτητο να ασχοληθείς με μεγάλες υποθέσεις: Εάν έδιωξες τις μάταιες σκέψεις, τότε έφτασες στο μεγαλείο.
Καθόλου δεν είναι απαραίτητο να εκπλήσσεις τον κόσμο με τις γνώσεις σου: Εάν απελευθερώθηκες από την κυριαρχία των πραμάτων, τότε κατάλαβες τι είναι σοφία.
Χουν Τσζι Τσεν*
Συνειδητοποίηση της εξουσίας είναι περίπου σεξουαλικό αίσθημα. 
Χ. Κίσινγκερ*
Την συμπόνια την δέχονται ως δώρο, την κολακεία μπορείς ν’ αγοράσεις, τον φθόνο πρέπει να τον αξίζεις.
Ρ. Λέμπκε*
Τα σκαλοπάτια της πολυτέλειας; Προσωπικό αυτοκίνητο, προσωπική βίλλα, προσωπική άποψη.
Β. Μπρουντζίνσκι*
Αυτό που οι θεοί του Ολύμπου είχαν ονόματα έφερε και την πτώση τους. Τον Θεό σώζει η ανωνυμία Του.
Χ. Κούντζους*
Ο άνθρωπος πάντα είναι το θύμα της ειλικρίνειάς του.
Α. Καμύ*
Ο άνθρωπος πάλεψε με την φύση και την νίκησε. Τώρα πρόκειται να παλέψει με τη δική του φύση.
Ντ. Γκάμπορ*
Για να κατέχεις την ελευθερία, πρέπει να την χαράξεις σαν το διαμάντι.
Ε. Μπερκ*
Ποτέ δεν ήμουν σπουδαίος εραστής, τουλάχιστον δε θυμάμαι κάποια γυναίκα να είχε διακόψει τη σεξουαλική πράξη για να χειροκροτήσει.
Μ. Μαστρογιάνη*
Το πιο σπουδαίο για το έθνος είναι η γλώσσα του. Το πιο σπουδαίο για τη γλώσσα είναι η λογοτεχνία της. Το πιο σπουδαίο στην λογοτεχνία είναι η ποίησή της.
Ι. Μπροντσκι*
Το στόμα είναι η πύλη όλων των δεινών.
Αγνώστου
Κύριε, χάρισέ μου εγκράτεια και αγνότητα – αλλά όχι ακόμα. 
Άγιος Αυγουστίνος
Ας είμαστε τεμπέληδες σε όλα, εκτός από τον έρωτα, το πιοτό και την τεμπελιά.
Λέσινγκ
Κάτσε ήσυχα και σύντομα θα καταλάβεις πόσο μάταιες είναι οι καθημερινές έγνοιες. Σιώπα λίγο και θα καταλάβεις πόσο άχρηστες είναι οι καθημερινές κουβέντες. Απαρνήσου από τα καθημερινά σούρτα φέρτα και θα καταλάβεις πόσο δυνάμεις οι άνθρωποι ξοδεύουν τζάμπα. Κλείσε την πόρτα σου και θα καταλάβεις πόσο επιβαρυντικές είναι οι δεσμοί των γνωριμιών. Να έχεις λιγότερες επιθυμίες και θα καταλάβεις γιατί είναι τόσο πολλές οι ασθένειες των ανθρώπων.
Τσεν Τζιζού*
«Κάτι να κρύψει», για τον λογιστή είναι έγκλημα, για τον πολιτικό, τέχνη.
Α. Ντούγκλας-Χιούμ*
Στην πραγματικότητα στον κόσμο υπάρχουν τόσες θρησκείες, όσοι άνθρωποι υπάρχουν.
Μ. Γκάντι*
Το βάρος γίνεται ελαφρό, όταν το κουβαλάς με πειθήνια.
Οβίδιος*
Για τη γυναικά υπάρχουν πράγματα πιο σπουδαία από τον οργασμό, π. χ. το ψώνισμα υψηλών λουστραρισμένων μποτών σε χρώμα «μελιτζάνα».
Ε. Βιλάρ*
Οι μοναδικοί αληθινά ευτυχισμένοι άνθρωποι είναι οι παντρεμένες γυναίκες και ανύπαντροι άνδρες.
Χ. Μένκεν*
Ο μοναδικός αξιόπιστος σύμβουλος σ’ αυτή τη ζωή είναι ο φόβος.
Ο. Λαφοντέν*
Η φτώχια ζωή έχει ευχαρίστηση μόνο αν είσαι πλούσιος.
Π. Ουστίνοφ*
Η ιστορία της σεξουαλικότητας είναι ιστορία Καταπίεσης. 
Λ. Ρέριχ*
Είμαστε όλοι ηλίθιοι! Εκείνα τα ψίχουλα της ελευθερίας που μας άφησε το κράτος, τα παραδώσαμε να τα καταβροχθίσουν οι γυναίκες.
Τς. Παβέζε*
Η συζυγία του άνδρα και της γυναίκας μοιάζει με την εγχείρηση, σαν δυο χειρουργοί κάνουν εγχείρηση ο ένας στον άλλον και με τον καιρό καλύτερα γνωρίζουν αυτό που προκαλεί περισσότερο πόνο. 
Μ. Βάλζερ*
Το ψάρι που δε θέλει να είναι όπως τ’ άλλα τα ψάρια, πηδάει στην ακτή και πεθαίνει. Ο τίγρης που δε θέλει να είναι όπως οι άλλοι τίγροι βγαίνει από το δάσος και πέφτει στην παγίδα. Ο σοφός δεν θέλει να ξεχωρίζει από τους άλλους ανθρώπους, γι’ αυτό οι άλλοι δεν μπορούν να τον βλάψουν.
«Γκουάν-ιν-τζι»*
Το σεξ είναι μια απλή υπόθεση, εάν τον άνθρωπο οδηγεί η ανάγκη και όχι το σύμπλεγμα της κατωτερότητας.
Ζ. Σιμενόν*
Τα γεγονότα που περιμένονται με πάθος ποτέ δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες μας.
Λ. Λεβί-Μπριούλ*
Το πρόβλημα του επαγγέλματος του πολιτικού συνίσταται σ’ αυτό που μιλάνε πολύ, ακούνε λίγο και σκέφτονται ελάχιστα.
Χ. Ριζενχούμπερ*
Με τον ισχυρισμό τίποτα δε μπορείς να εδραιώνεις. Με την άρνηση τίποτα δε μπορείς να απορρίψεις.
Ουμέν*
Ο κομπασμός για την πνευματικότητα είναι το ίδιο απαίσιος όπως και ο κομπασμός για χρήματα.
Μ. Γκόρκι*
Με τη ηλίθια εμμονή εξομοιώνουν το Θεό με τον προϊστάμενο που αναγκάζει τους υφισταμένους να λατρεύουν το Πρόσωπό Του περισσότερο από την πρέπουσα στάση προς το Έργο Του.
Ν. Κρουγκλόφ*
Ενηλικίωση: οριστικό χάσιμο της ικανότητας να είσαι ελεύθερος.
Ν. Κρουγκλόφ*
Η πίστη προϋποθέτει αμφιβολία, αλλιώς δε θα ήταν πίστη, αλλά γνώση.
Ν. Κρουγκλόφ*
Η διεφθαρμένη λατρεία του πλούτου εκφυλίστηκε σε μια ασήμαντη λατρεία παλιοπραγμάτων.
Ν. Κρουγκλόφ*
Ιερέας που ενθαρρύνει το στρατό, δηλαδή μιλάμε για θρησκεία. Εάν θα μιλούσαμε για Πίστη, τότε θα έπρεπε να έχουμε ιερέα που προσπαθεί να σταματήσει το στρατό.
Ν. Κρουγκλόφ*
Και η ευτυχία και η δυστυχία κάνουν τους κακούς πιο κακούς και τους καλούς πιο καλούς.
Ν. Κρουγκλόφ*
«Να κάνεις καλό». Σ’ αυτήν την ασχολία συνήθως επιφέρουν τόση επιθετικότητα, ώστε αρχίζεις να καταλαβαίνεις πως η μεγαλύτερη εκδήλωση ευμένειας προς τους ανθρώπους είναι να μην ασχολείστε καθόλου μαζί τους.
Ν. Κρουγκλόφ*
Εγωισμός: υπεροχή επιθυμιών πάνω στην συνείδηση.
Ν. Κρουγκλόφ*
Σκληρότητα: η έκρηξη πνευματικής κενότητας.
Ν. Κρουγκλόφ*
Δωρίστε στις γκόμενές σας τα ίδια αρώματα που δωρίζετε στις συζυγείς σας. Οι συζυγείς σας έχουν εξαιρετική όσφρηση. 
Ν. ντε Ρόντσιλντ
Πολιτικοί: ασήμαντοι άνθρωποι που επινόησαν τους δημοσιογράφους για να νιώσουν πως είναι σημαντικοί.
Γ. Σοϊλεμεζίδης
Άμον σκατοκούταλον σ’ όλα απές ταράεται.
Ελληνική παροιμία 
Αν δεις καράβι στο βουνό, μουνί θα το ‘χει σύρει.
Ελληνική παροιμία 
Ανάρια ανάρια το φιλί, να ‘χει και νοστιμάδα.
Ελληνική παροιμία 
Απ’ τη ζωή στο θάνατο ειν’ ένα μονοπάτι,
Από τον κώλο στο μουνί, δυό δάχτυλα και κάτι.
Ελληνική παροιμία 
Από τον ξεβράκωτο βρακί βγάζει.
Ελληνική παροιμία 
Αυτοί είναι κώλος και βρακί.
Ελληνική παροιμία 
Βιαστικό ζευγάρωμα, τρελό παιδί θα βγάζει.
Ελληνική παροιμία 
Βρήκε ο γύφτος λάδι, αλείφει και τ’ αρχίδια του.
Ελληνική παροιμία 
Γίνηκαν τα σκατά φαΐ, μπήκαν και μες στο πιάτο.
Ελληνική παροιμία 
Δεν πας να κλάνεις στο νερό, να κάνεις φούσκες.
Ελληνική παροιμία 
Έκανε και η μύγα κώλο κι έχεσε τον κόσμο όλο.
Ελληνική παροιμία 
Ο κώλος μας βρακί δεν έχει, η πούτσα μας γραβάτα θέλει.
Ελληνική παροιμία 
Ο τεμπέλης δουλειά δεν είχε και ζύγιζε τ’ αρχίδια του.
Ελληνική παροιμία 
Οι γύφτοι τα μαλώματα τα ‘χουν για πανηγύρια.
Ελληνική παροιμία 
Τα δυο χείλια του μουνιού πήραν της ψωλής το νου.
Ελληνική παροιμία 
Το φόρεμα δεν έχει νόημα εάν δεν εμπνέει τον άνδρα για να θέλεις να το βγάζει από πάνω σας.
Φ. Σαγκάν*
Διπλωματία – η τέχνη με την βοήθεια εκατοντάδων λέξεων να πεις αυτό που θα μπορούσες να το εκφράσεις με μια λέξη.
Σ.-Ζ. Περς*
Τέχνη – δεν είναι αυτό που βλέπετε εσείς, αλλά αυτό που αναγκάζετε να βλέπουν οι άλλοι.
Ε. Ντεγκά*
Σύνθημα – εξαθλιωμένη ιδέα.
Ι. Σιλόνε*
Αγάπη – αυτό που συμβαίνει μερικές φορές μεταξύ ανδρών και γυναικών, όταν ακόμη δε γνωρίζουν καλά ο ένας τον άλλων.
Αγνώστου*
Βραβείο Νόμπελ – ένα εισιτήριο για τη δική σου κηδεία. Κανένας, ποτέ, τίποτα δε δημιούργησε όταν την πήρε.
Τ. Έλιοτ*
Ωκεανοί – σαφείς αποδείξεις, πόσο έκλαψε ο Θεός πάνω από την δημιουργία Του.
Π. Φλορ*
Αντιπολίτευση – τέχνη να πριονίζεις έτσι το κλαδί πάνω στο οποίο κάθετε η κυβέρνηση ώστε να υπάρχει εκεί και για σένα θέση.
Ζ. Λεκανιουε*
Παιδαγωγός – άνθρωπος ο οποίος πρέπει να μεταδώσει στη νέα γενιά όλες τις πολύτιμες συσσωρεύσεις των αιώνων και να μη μεταδώσει προλείψεις, ελαττώματα και αρρώστιες.
Α. Λουνατσάρσκι*
Πεσιμιστής – άνθρωπος που κουράστηκε να λέει ψέματα στον εαυτό του.
Α. Ραχμάτοφ*
Παροιμία – μασημένη σοφία για αδύνατα δόντια.
Α. Μπιρς*
Επιχειρηματικότητα – θρασύς σχεδιασμός με δραστήρια εκτέλεση.
Κ. Μπουβί*
Προβλήματα – δεν είναι στοπ-φλάς, αλλά γραμμές κατεύθυνσης.
Ρ. Σούλερ*
Γάμος – στιγμή όταν η πομπή μεταμορφώνεται σε φρουρά.
Ε. Κασέγεφ*
Τοκ-σόου – εμβάθυνση στις επιφανειακές συζητήσεις.
Ε. Ούλενμπρουκ*
Εροτωτροπία – λεπτή τέχνη για να αναγκάζεις τον άνδρα να νιώθει πολύ ικανοποιημένος με τον εαυτό του.
Ε. Ρόουλεντ*
Το παντελόνι στον άνδρα δόθηκε για να κρύβει τις σκέψεις του.
Αγνώσου*
Έρχονται καιροί όταν οι άνθρωποι δέχονται την συλλογική μπόχα ως ενότητα του πνεύματος.
Φ. Ισκαντέρ*
Στα δεκαοχτώ μας οι πεποιθήσεις μας είναι σαν τα βουνά από της κορυφές των οποίων αγναντεύουμε των κόσμο, ενώ στα σαράντα πέντε μας είναι σαν τις σπηλιές όπου κρυβόμαστε από των κόσμο.
Μ. Πάβιτς*
Στη σημερινή Τέχνη, όσο ποτέ πριν, είναι δύσκολο να ξεχωρίζεις των δημιουργό από τον τσαρλατάνο.
Τζ. ντε Κιρίκο*
Εάν η κάθε γραπτή σου πρόταση δεν είναι η πιο σπουδαία τότε πρέπει να σταματάς να γράφεις.
Β.Ράαμπε*
Η κακολογία ακόμα και χωρίς αποδείξεις αφήνει πίσω της ανεξίτηλα ίχνη. 
Α. Πούσκιν*
Όταν η ελευθερία και το δίκαιο εξοντωθούν, μένει ακόμα η χώρα, αλλά πατρίδα ήδη δεν υπάρχει.
Φ. ντε Σατομπριάν*
Όπου και να πάει ο άνθρωπος, όπου και να κρυφτεί, οι άλλοι οπωσδήποτε θα τον βρουν, θα επιβάλλουν τις συνήθειές τους, ακόμα και την παρέα τους.
Χ. Θόρεϊ
Οι άνθρωποι που έχουν να πουν κάτι δε γίνονται ρήτορες.
Φ. Νταν*
Μόνο εκείνοι που έχουν δική τους δυστυχία, έχουν και την ικανότητα να παρηγορούν τους άλλους.
Μ. Τουέϋν*
Τζάμπα χαίρεσαι ρομπότ! Η πρόοδος και εσένα θα αφήσει άνεργο.
Σ. Λετς*
Επανάσταση: κάτω οι παλιοί τύραννοι! Χώρο για τους νέους!
Γκ. Λάουμπ*
Συνήθως αυτό που εσύ επιθυμείς με σθένος, με ανάλογο σθένος φυλάνε οι άλλοι άνθρωποι.
Α. Δουμάς πατήρ*
Με τις μεγάλες αρετές οι άνθρωπος κάνει το ίδιο όπως και με τα μεγάλα βουνά: τους θαυμάζει και μετά τους παρακάμπτει.
Μ. Σαφίρ*
Το πιο σπουδαίο πράμα στη γη είναι το κρεβάτι: εδώ ο άνθρωπος θα βρίσκει τη ησυχία του και εδώ θα απολαμβάνει τις ανησυχίες του.
Γκ. Μαρσάν*
Δίκαια τα τηλέφωνα θεωρούν ανέσεις: πόσα σκατά δέχονται! 
Ε. Κασέγεφ*
Η ικανοποίηση από τη σάτιρα είναι στο να χαλάσεις τη διάθεση του άλλου.
Β. Μπιούτνερ*
Ο χαρακτήρας ενώνει τους ανθρώπους πολύ περισσότερο παρά η εξυπνάδα.
Ε. Ρενάν*
Η σκληρότερη τιμωρία που μπορώ να φανταστώ: να είσαι δεμένος πάνω στην καρέκλα που βρίσκετε απέναντι στην ανοιχτή τηλεόραση.
Α. Χίτσκοκ*





34a. Μύθοι, παραβολές και αλληγορίες


34ab………………. Παραβολές του βουδιμού-ζεν, 

Ο θιγμένος Θεός
Ο Θεός και οι άγγελοι ζούσαν στον αχανής, άπειρο και απύθμενο Ουρανό. 
Μια φορά ο Θεός και ένας άγγελος που τον έλεγαν Διάβολε λογομάχησαν για τους ανθρώπους που ζούσανε σε μια μικροσκοπικά μικρή (μικρότερη και από τον κόκκο του άμμου) Γη.
Ο Θεός δημιούργησε για τους ανθρώπους ένα παράδεισο πάνω στη Γη, όπου αυτοί ζούσαν μέσα στην αγάπη, ομόνοια και γαλήνη, ενώ ο Διάβολος ισχυριζόταν ότι οι άνθρωποι πλήττουν από τέτοια ζωή και χρειάζονται έγνοιες και πάθη. Τελικά οι συζητητές αποφάσισαν να ρωτήσουν «Τι θέλουν;» τους ίδιους τους ανθρώπους και οι άνθρωποι ομολόγησαν πως βαρέθηκαν και τον ανέφελο ουρανό, και το ανιαρό χασομέρι, και την αδράνεια της σοφίας, και την απαθή αγάπη προς τον πλησίον, και την μονοτονία της ευτυχίας.
Ο θιγμένος Θεός εγκατέλειψε τους ανθρώπους, αφήνοντας τους υπό την κηδεμονία του Διαβόλου, και τώρα οι άνθρωποι έχουν έγνοιες με το παραπάνω και ζωή γεμάτη πάθη.
Γ. Σοϊλεμεζίδης




34g. Ευχές και κατάρες, προσευχές και διαλογισμοί

Σκατά να φας, σκατά να πιείς, σκατά να μαγειρέψεις
Και την ημέρα της Λαμπρής να τα νοικοκυρέψεις.

Ώρα σου καλή κι ο δρόμος σου γυαλί κι ο κώλος σου ροδάνι, να περπατεί να κλάνει.

Να γυρίσουν τα πέλματά σου ανάποδα και ενώ προσπαθείς να πας μπροστά να πηγαίνεις προς τα πίσω. (αποστολέας Ε. Πασχαλάκη).




34i. Χρησιμούλες



Παιχνίδια


ΠΙΓΚ-ΠΟΓΚ
(για παιδιά προσχολικής ηλικίας) 
Τέσσερεις παίχτες ή τέσσερεις ομάδες παιδιών τοποθετούνται στό καθένα από τά τέσσερα άκρα ενός τραπεζιού, πού ήδη έχουν χωρίσει μέ κιμωλία σε τέσσερα ίσα τμήματα. Eνα μπαλάκι τού πίγκ-πόγκ ή ένα οποιοδήποτε μπαλάκι (αρκεί να είναι ελαφρό) παίρνει θέση στό κέντρο τού τραπεζιού. Οι 4 παίχτες πού βρίσκονται στά σημεία Α, Β, Γ, Δ, φυσάνε το μπαλάκι με σκοπό να το στείλουν σε αντίπαλη περιοχή. 
Προσοχή στό σχήμα μας, όπου φαίνονται καθαρά οι κατευθύννσεις πού θά πρέπει νά πάρει τό μπαλάκι γιά τόν κάθε παίχτη ή ομάάδα. Π.χ.- ο παίχτης Α πρέπει νά στείλει τό μπαλάκι μέ τό φύσημα στίς περιοχές Β, Γ καί Δ, ο Β στίς Α, Γ καί Δ, ο Γ στίς περιοχές Α, Β καί Δ, ο Δ στίς Α, Β καί Γ. Τό μπαλάκι πρέπει νά μένει πάντοτε πάνω στό τραπέζι καί ο σκοπός τού κάθε παίχτη είναι νά μήν τό αφήσει νά πέσει κάτω, γιατί θά σημειωθεί σέ βάρος του ένας βαθμός. 
Κερδίζει όποιος παίχτης ή ομάδα παιχτών σημειώσει τούς λιγότερους βαθμούς. 
Παιχνίδι noύ δυναμώνει τό αναπνευστικό σύστημα καί ασκεί τίς αντανακλα• στικές κινήσεις. 

ΑΣ θΥΜΗθΟΥΜΕ 
Στή γωνία μιάς αίθουσας ή ενός δωματίου (όχι πάντοτε τό ίδιο) τακτοποιούμε έναν αριθμό πραγμάτων σέ ορισμένες θέσεις. Κατόπιν ένα παιδί (ή μιά ομάδα παιδιών) βγαίνει από αυτόν τόν χώρο, ενώ οι υπόλοιποι πού μένουν, ανακατεύουν τά αντικείμενα αλλάζοντας τήν αρχική τους θέση. 
Επιστρέφοντας τό παιδί (ή η ομάδα) πού είχε βγεί από τόν χώρο αυτό, θά πρέπει νά βρεί ποιά πράγματα έχουν μετακινηθεί. 
Παιχνίδι πού αναπτύσσει τή μνήμη καί πάνω απ' όλα τήν παρατηρητικότητα.

Η ΜΠΑΛΑ ΚΑΙ ΤΟ KOYΔOYNAΚI 
Από 5 χρόνων καί πάνω 
1 καί περισσότερα παιδιά 
Μία μπάλα μεσαίου μεγέθους 
1 κουδουνάκι κρεμασμένο σέ σχοινί
Εξωτερικός χώρος 
Από μιά ευθεία γραμμή χαραγμένη στό έδαφος (τήν απόσταση τή συμφωνάνε μεταξύ τους), τά παιδιά θά προσπαθήσουν νά χτυπήσουν μέ τή μπάλα τό κρεμασμένο κουδουνάκι. Κάθε φορά πού οι παίχτες ή ο παίχτης καταφέρνει νά χτυπήσει τό κουδουνάκι, σημειώνεται 1 βαθμός. Κερδίζει όποιος έχει τή μεγαλύτερη βαθμολογία. 
Εννοείται ότι πρίν αρχίσει τό παιχνίδι, οι παίχτες συμφωνούν πόσες φορές θά ρίξει ο καθένας τή μπάλα. 

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΚΟΥΜΠΊ 
Είναι ιδανικά γιά νά παίζονται σέ γιορτές ή σέ χώρους όπου δέν μπορούμε νά έχουμε άλλο υλικό. Τά κουμπιά αποτελούσαν ένα από τά πιό συνηθισμένα παιχνίδια γύρω στά 1800. Σήμερα είναι τελείως άγνωστα σέ μικρούς καί μεγάλους. Ένα κουμπί με δύο τρύπες καί μιά κλωστή μπορεί νά γίνει παιχνίδι γιά μικρούς και μεγάλους. Περνάμε τήν κλωστή από τή μιά τρύπα καί τήν κάνουμε να βγεί από τήν άλλη πρός τήν αντίθετη κατεύθυνση. Μετά δένουμε τίς δύο άκρες. Αν προσπαθήσουμε νά περάσουμε τούς δείκτες των χεριών μας στά δυό άκρα τής κλωστής καί τήν τεντώσουμε δυο-τρεις φορές, το κουμπί θά αρχίσει νά γυρίζει μπροστά καί πίσω γρήγορα . Αν τό κουμπί είναι αρκετά μεγάλο θά προκαλέσει καί ένα σφύριγμα. 

ΤΟ ΠΕΤΑΓΜΑ ΤΟΥ XAPΤIOY 
Από 5 χρόνων καί πάνω 
Μέ 2 ή περισσότερα παιδιά 
1 καλάθι γιά χαρτιά 
Χώρος εσωτερικός ή εξωτερικός 
2 τράπουλες διαφορετικού χρώματος ή απλά χαρτιά δύο διαφορετικών χρωμάτων, πού θά τά τσαλακώσουμε καί θα πάρουν τή μορφή μπάλας. Μπορούμε νά χρησιμοποιήσουμε καί μικρά μπαλονάκια, αρκεί νά είναι διαφορετικού χρώματος τής κάθε ομάδας. 
Τά παιδιά χωρίζονται σέ 2 ομάδες. Κάθονται σέ κύκλο ή ημικύκλιο, όλα σέ ίδια απόσταση από τό καλάθι. Η μία ομάδα παίρνει τό ένα χρώμα καί η άλλη τό άλλο, αλλά ίδιο αριθμό (ποσότητα) χαρτιών. 
Ο αριθμός τών χαρτιών θά καθοριστεί από τήν αρχή τού παιχνιδιού. Μπορεί νά είναι 3 ή 4 ή 5 ή 6 

TO TPEΞIMO 
Από 4 χρόνων καί πάνω 
Μέ 2 ή περισσότερα παιδιά 
Χώρος εξωτερικός 
Είναι ένα άπλό παιχνίδι, όπου, από μιά ευθεία χαραγμένη στο έδαφος - δηλ. τό σήμείο εκκίνησης - τά παιδιά διασχίζουν μιάν απόσταση μέ σκοπό νά φτάσουν τό γρηγορότερο στό σημείο άφιξης πού καί αυτό θά είναι χαραγμένο στό έδαφος. Κερδίζει φυσικά αυτός πού θά φτάσει πρώτος. 
Παραλλαγή Πρώτη «Αγώνας μέ Αυγά» 
Υλικό: Ένα μεγάλο κουτάλι καί ένα μπαλάκι τού τέννις ή τού πίγκ-πόγκ. 
Βάζουμε τό μπαλάκι στό κουτάλι. Οι παίχτες αγωνίζονται κρατώντας στό στόμα τό κουτάλι μέ τό μπαλάκι. Κερδίζει αυτός πού θά καταφέρει νά φτάσει πρώτος στή γραμμή άφιξης μέ τό κουτάλι στό στόμα, χωρίς νά τού έχει πέσει καθόλου τό μπαλάκι. Αυτό τό παιχνίδι είχε αρχίσει νά παίζεται μέ αυγά βρασμένα. Γιά ευνόητους λόγους τά αυγά αντικαταστάθηκαν μέ μπαλάκια. 
Παραλλαγή Δεύτερη «Αγώνας μέ τά Σακκιά» 
Υλικό: Ένας σάκκος υφασμάτινος ή ένα τσουβάλι ή ακόμα καί μιά πλαστική σακκούλα γιά σκουπίδια. Σπάγκος. 
Κάθε παίχτης μπαίνει στό σάκκο του δένοντάς τον μέ τόν σπάγγο γύρω από τό σώμα του, στό ύφος τού στήθους του. Ολοι οι παίχτες αρχίζουν νά πηδόνε από τή γραμμή εκκίνησης μέ κατεύθυνση πρός τή γραμμή άφιξης. Όποιος πέφτει μπορεί νά σηκώνεται καί νά συνεχίζει. Κερδίζει όποιος φτάσει πρώτος στή γραμμή άφιξης. 
Τό παίζουν συνήθως στίς γυμναστικές επιδείξεις. 

Ο ΑΜΑΞΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΜΑΞΑΚΙ 
Από 7 χρονών καί πάνω 
Μέ 4 καί περισσότερα παιδιά 
Χώρος εσωτερικός ή πάνω σέ γρασίδι 
Σημειώνουμε μιά γραμμή άφιξης καί μιά αναχώρησης, σέ απόσταση 5 μέτρων. Οι παίχτες χωρίζονται σέ δυό ομάδες, μέ ζευγάρια. Κάθε ζευγάρι αποφασίζει ποιός από τούς δυό θά παίξει πρώτος τό ρόλο τού αμαξά καί ποιός τό αμαξάκι. Το αμαξάκι γονατίζει στό χώμα ακουμπώντας μόνον στά χέρια καί στά γόνατά του. Ο άλλος τόν πιάνει από τά πόδια, τό αμαξάκι σηκώνει τά γόνατα από τό έδαφος καί στηρίζεται μόνον στίς παλάμες του. Μέ τό μάρς, ο αμαξάς οδηγεί τό αμαξάκι πρός τή γραμμή άφιξης. Όταν φτάσουν εκεί ο αμαξάς, μέ τή σειρά του, γίνεται αμαξάκι καί τό αμαξάκι αμαξάς. Τό ζευγάρι προσπαθεί νά επιστρέψει στή γραμμή εκκίνησης όσο τό δυνατόν γρηγορότερα μπορεί. 
Κερδίζει τό ζευγάρι πού θά φτάσει πρώτο στό σημείο από όπου άρχισε τό παιχνίδι. 

ΜΠΙΖΖΖΖ...
Από 8 χρόνων καί πάνω 
Χώρος εξωτερικός ή εσωτερικός V Ομαδικό παιχνίδι 
Μέ κλήρο, αποφασίζεται ποιός θά τά φυλάξει. Αυτός, μέ γυρισμένες τίς πλάτες πρός τά άλλα παιδιά, βάζει τό δεξί του χέρι μέ ανοιχτή τήν παλάμη κάτω από τήν αριστερή του μασχάλη (ή αντίστροφα), ενώ μέ τό αριστερό του χέρι κρατάει κλειστά τά μάτια του. Μέ τή σειρά, κάθε παίχτης πού βρίσκεται πίσω του, τόν πλησιάζει, τόν χτυπάει στήν παλάμη καί κατόπιν απομακρύνεται μαζί μέ τά άλλα παιδιά, στριφογυρίζοντας τό δάχτυλο καί• λέγοντας «ΜΠΙΖΖΖ ... », κάνοντας δηλαδή τόν ήχο τής μέλισσας. Τό παιδί πού τά φυλάει πρέπει νά ανακαλύψει ποιός τόν χτύπησε. Αν τόν ανακααλύψει παίρνει εκείνος τή θέση του. Αν όχι τό παιχνίδι συνεχίζει μέ τόν ίδιο φύλακα. . 

ΣΚΕΨΟΥ ΕΝΑΝ ΑΡΙΘΜΟ 
Οι παίχτες πρέπει νά γνωρίζουν τίς πράξεις τής αριθμητικής 
Παιχνίδι ομαδικό 
Χώρος εσωτερικός ή εξωτερικός 
Λέμε στούς παίχτες: «Σκεφτείτε έναν αριθμό χωρίς,νά τόν πείτε πουθενά. Θά πρέπει νά τόν ξέρετε μόνον εσείς οι ίδιοι Τ όν σκεφτήκατε; Αυτό τόν αριθμό πολλαπλασιάστε τον μέ τό 6 
Προσθέστε τό 12 
Διαιρέστε τώρα τό σύνολο μέ τό 3 Αφαιρέστε 2 
Διαιρέστε τό αποτέλεσμα μέ τό 2 
Αφαιρέστε τόν αριθμό πού σκεφτήκατε 
Καί, τέλος, προσθέστε τό 9»
Το αποτέλεσμα των πράξεων αυτών είναι πάντοτε 10. 
Είναι ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι καί όποιος τό αρχίζει δέν σταματάει εύκολα, γιατί η περιέργεια μάς παροτρύνει νά δοκιμάζουμε τίς απλές αυτές μαθηματικές πράξεις μέ μονοψήφιους, διψήφιους, τριψήφιους καί πολλαψήφιους αριθμούς. Γιά νά γίνει τό παιχνίδι πιό ενδιαφέρον, όταν πρόκειται νά παιχθεί από μεγάλο αριθμό παιδιών στό σχολείο, καλό είναι νά τούς αφήσουμε νά κάνουν όλες τίς πράάξεις καί κατόπιν νά ανακαλύψουν από μόνα τους ότι φέρανε τό ίδιο αποτέλεσμα. Τό μόνο σίγουρο είναι ότι θά τό παίζουν γιά πολύν καιιρό χωρίς ποτέ νά τό βαρεθούν. Καί, γιατί όχι, νά παίζουν στά δάχτυλα καί τίς πράξεις τής αριθμητικής χωρίς χαρτί καί μολύβι. 

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ 
Από 4 χρόνων καί πάνω 
Μέ 6 καί περισσότερα παιδιά 
Χώρος εσωτερικός ή εξωτερικός 
Ένα παιδί μέ κλειστά μάτια βρίσκεται στό κέντρο ενός κύκλου. Τά άλλα παιδιά γυρίζουν γύρω του τραγουδώντας. Όταν τό παιδί τού κέντρου πεί ΑΛΤ τά υπόλοιπα σταματάνε. Εκείνο δείχνει στήν τύχη μέ τό δάχτυλο σέ κάποια κατεύθυνση. Τό παιδί, πού πρός αυτό κατευθύνεται τό δάχτυλο, αφήνει τόν κύκλο καί πλησιάζει τόν αρχηγό (μέ τά κλειστά μάτια). Ο αρχηγός τού ζητά νά μιμηθεί φωνές διαφόρων ζώων. Αν καταφέρει νά αναγνωρίσει τό παιδί από τούς ήχους, αλλάζει θέση μαζί του. Αν όχι, τό παιχνίδι συνεχίζεται μέ τό ίδιο παιδί στό κέντρο τού κύκλου. Τά παιδιά μπορούν νά συμφωνήσουν πόσα ζώα πρέπει νά μιμηθεί τό παιδί πού θά μπεί στόν κύκλο. 

ΨΑΡΙ ή ΠΟΥΛΙ 
Από 4 χρόνων καί πάνω 
Μέ 2 καί περισσΌτερα παιδιά 
Χώρος εξωτερικός καί εσωτερικός 
Τό πρώτο παιδί διαλέγει μιά κατηγορία «ΠΟΥΛΙΑ» ή «ΨΑΡΙΑ». Ο επόμενος λέει τό όνομα ενός ζώου αυτής τής κατηγορίας. Π.χ. αν ο πρώτος πεί ΨΑΡΙ, ο δεύτερος πρέπει νά απαντήσει «ΤΟΝΟΣ» κ.ο.κ. Αν κάποιο από τά παιδιά δέν ξέρει νά απαντήσει ή κάνει λάθος χάνει τή σειρά του. Αυτό μπορεί νά συνεχιστεί καί μέ άλλα είδη. Αν τά παιιδιά είναι άπειρα καί μικρά μπορούμε νά διαλέξουμε καί κατηγορίες πιό απλές, όπως «ζώα μέ τέσσερα πόδια», «ζώα μέ δυό πόδια», «ζώα που κολυμπούν". Ο σκοπός του παιχνιδιού δεν είναι να διδάξει καινούργια πράγματα, αλλά να βοηθήσει τα παιδια να βάλουν σε κατηγορίες τα πράγματα που ήδη γνωρίζουν. 

Ο ΛΟΧΙΆΣ
Από 5 χρόνων καί πάνω 
Μέ 3 καί περισσότερα παιδιά 
Χώρος εξωτερικός καί εσωτερικός 
Ένα παιδί παίζει τόν ρόλο τού λοχία. Οι άλλοι κάνουν γύρω του κύκλο ή κάθονται μπροστά του. Ο λοχίας κάνει διάφορες κινήσεις καί, σύμφωνα μέ τίς διαταγές του, τόν ακολουθούν καί οι άλλοι. Π.χ. «Πιάστε τό δεξί σας αυτί μέ τό αριστερό χέρι». Ο λοχία ς έχει τό δικαίωμα τήν ώρα πού μιλάει νά κάνει διαφορετικές κινήσεις από κείνες πού διατάζει. Αν οι άλλοι δέν κάνουν ακριβώς αυτό πού τούς λέει, αλλά επηρεάζονται από τίς κινήσεις του, πού δέν συμφωνούν μέ τά λεγόμενά του, βγαίνουν από τό παιχνίδι. Ο τελευταίος πού μένει γίνεται λοχίας καί τό παιχνίδι ξαναρχίζει. 

ΠΕΤΑΕΙ-ΠΕΤΑΕΙ 
Από 6 χρόνων καί πάνω 
Μέ 6 καί περισσότερα παιδιά 
Χώρος εξωτερικός καί εσωτερικός 
Τά παιδιά ακουμπούν τά χέρια τους στό τραπέζι (στό πάτωμα, στό χώμα). Ο αρχηγός πού θά εκλεγεί μέ κοινή συμφωνία, πρέπει νά πεί μιά φράση, π.χ. «πετάει-πετάει ο ... αετός» ή «πετάει-πετάει τό ... τραπέζι» κλπ., σηκώνοντας μαζί καί τό χέρι του. Όταν θά λέει τό όνομα ενός πουλιού, τά υπόλοιπα παιδιά πρέπει νά συκώσουν τά χέρια τους ψηλά κάνοντας τίς κινήσεις τών φτερών. Σκοπός τού παιχνιδιού είναι νά κάνει τούς άλλους νά σηκώσουν τά χέρια τους καί όταν ο αρχηγός αναφέρει πράγματα πού δέν πετάνε, π.χ. άν πεί «πετάει-πετάει ο ... ελέφαντας». Οι παίχτες πού θά κάνουν λάθος βγαίνουν από τό παιχνίδι. Κερδίζει εκείνος πού θά ξεγελάσει περισσότερα παιδιά. Τα παιδιά μπορούν νά συμφωνήσουν πόσες φορές θά λέει «πετάει πετάει» ο κάθε παίχτης πού παίρνει αυτή τή θέση. 

ΟΙ ΜΠΕΡΔΕΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ 
Από 8 χρόνων καί πάνω 
Μέ 2 καί περισσότερα παιδιά 
Χαρτί καί μολύβι 
Χώρος εσωτερικός καί εξωτερικός 
Ο δάσκαλος μπορεί νά δώσει διάφορες λέξεις μέ μπερδεμένα τά γράμματα. Τά παιδιά μέ τή σειρά τους θά προσπαθήσουν νά βρούν πιά λέξη βγαίνει, βάζοντας ατή θέση του τό κάθε γράμμα. 

ΓΡΑΦΟΥΜΕ MYΘIΣTOPΗΜΑ 
Από 10 χρόνων καί πάνω 
Μέ 5 καί περισσότερους παίχτες 
1 μεγάλο χαρτί καί 1 μολύβι 
Χώρος εσωτερικός ή εξωτερικός 
Ο πρώτος παίχτης γράφει μιά μικρή φράση στήν πρώτη σειρά τού χαρτιού. Ύστερα διπλώνει τό χαρτί, ώστε η φράση πού έγραψε νά μήν φαίνεται, καί δίνει τό χαρτί στόν επόμενο παίχτη, πού κάνει κι αυτός ακριβώς τό ίδιο καί τό δίνει στόν επόμενο. Όταν όλοι οι παίχτες έχουν γράψει από μιά φράση, κάποιος από τούς παίχτες ξεδιπλώνει τό χαρτί καί διαβάζει μέ δυνατή φωνή όλες τίς φράσεις αλλά μέ τέτοιον τρόπο σάν νά είναι ένα παραμύθι ή μυθιστόρημα. 
Τό παιχνίδι είναι πολύ διασκεδαστικό γιά μεγάλους, όπου οι φράσεις μπορούν νά είναι πιό μπερδεμένες. 

ΟΙ ΓΡΙΦΟΙ 
Από 8 χρόνων καί πάνω 
2 ή περισσότεροι παίχτες 
ΥΛΙΚΑ: Ένας πίνακας σχολείου, μολύβι καί χαρτί γιά κάθε παίχτη. Αντί γιά πίνακα μπορεί καί ένα χαρτόνι μέ μαρκαδόρο . 
Χώρος εσωτερικός 
Ο δάσκαλος ή ο πρώτος παίχτης, επιλεγμένος από κοινή συμφωνία, γράφει πάνω στόν πίνακα μιά οποιαδήποτε λέξη. Όλοι οι παίχτες εκτός από κείνον πού έγραψε τή λέξη - προσπαθούν νά γράψουν στό χαρτί τους λέξεις πού περιέχουν γράμματα τής γνωστής λέξης. Δέν είναι υποχρεωτικό να χρησιμοποιηθούν όλα τά γράμματα. 
Είναι ένα πολύ ωραίο παιχνίδι γιά νά πλουτίσουν οι παίχτες τό λεξιλόγιό
τους. Σ' αυτό τό σημείο θά μπορούσαμε νά προτείνουμε στά παιδιά νά ανοίξουν καί τό λεξικό γιά νά βοηθηθούν καί συγχρόνως νά μαθαίνουν καί τήν κυριολεξία τής κάθε λέξης. 

TPIΛIZA 
Από 7 χρόνων καί πάνω 
Χώρος εξωτερικός 
Παιχνίδι πού παίζεται από δύο παίχτες 
Είναι ένα από τά ευκολότερα παιχνίδια μέ φτηνά υλικά 
Τό σχήμα του είναι εύκολο να γίνει πάνω σέ χαρτί, νά ζωγραφιστεί στό έδαφος μέ κιμωλία, νά χαραχτεί στό τσιμέντο μέ μιά μυτερή πέτρα (είναι ενιά τελίτσες σε σχίμα τετράγώνου που συνδέονται με γραμμές). Υπήρξε ένα από τά κυριότερα παιχνίδια τών παιδιών τής μεταπολεμικής εποχής, χωρίς όμως νά αποτελεί αποκλειστικό παιχνίδι ενός τόπου.
Κανονισμοί:
1. Ο κάθε παίχτης διαθέτει από 3 πιόνια (κουμπιά, πετρούλες κλπ.). 
2. Ο παίχτης πού αρχίζει τό παιχνίδι «στήνει» τό πρώτο πιόνι του στό κέντρο τού σχεδίου (στό επόμενο παιχνίδι αρχίζει από το κέντρο ο άλλος παίχτης). 
3. Οι παίχτες μετακινούν τά πιόνια τους μέ τή σειρά, μέ σκοπό νά βάλουν καί τά τρία τους πιόνια στήν ίδια ευθεία. Αυτός πού θά τό πετύχει πρώτος είναι ο νικητής. 
Προσοχή: οι παίχτες δέν έχουν τό δικαίωμα νά στήνουν από τήν αρχή περισσότερα από 2 πιόνια στήν ίδια ευθεία. 
4. Παίζεται όλες τίς εποχές ευχάριστα καί καλλιεργεί τήν ετοιμότητα τού παιδιού. Τό παιδί μαθαίνει νά εκμεταλλεύεται τά λάθη τού αντιπάλου του, νά ανακαλύπτει τόν τρόπο μέ τόν οποίο θά πετύχει τόν σκοπό του γρήγορα καί χωρίς νά τόν αντιληφθεί ο αντίπαλός του.




35. Τα δικά μου 

Ο θιγμένος Θεός
Ο Θεός και οι άγγελοι ζούσαν στον αχανής, άπειρο και απύθμενο Ουρανό. 
Μια φορά ο Θεός και ένας άγγελος που τον έλεγαν Διάβολε λογομάχησαν για τους ανθρώπους που ζούσανε σε μια μικροσκοπικά μικρή (μικρότερη και από τον κόκκο του άμμου) Γη.
Ο Θεός δημιούργησε για τους ανθρώπους ένα παράδεισο πάνω στη Γη, όπου αυτοί ζούσαν μέσα στην αγάπη, ομόνοια και γαλήνη, ενώ ο Διάβολος ισχυριζόταν ότι οι άνθρωποι πλήττουν από τέτοια ζωή και χρειάζονται έγνοιες και πάθη. Τελικά οι συζητητές αποφάσισαν να ρωτήσουν «Τι θέλουν;» τους ίδιους τους ανθρώπους και οι άνθρωποι ομολόγησαν πως βαρέθηκαν και τον ανέφελο ουρανό, και το ανιαρό χασομέρι, και την αδράνεια της σοφίας, και την απαθή αγάπη προς τον πλησίον, και την μονοτονία της ευτυχίας.
Ο θιγμένος Θεός εγκατέλειψε τους ανθρώπους, αφήνοντας τους υπό την κηδεμονία του Διαβόλου, και τώρα οι άνθρωποι έχουν έγνοιες με το παραπάνω και ζωή γεμάτη πάθη.


Μεταφράσεις

Ευχαριστώ για την αγάπη

Ευχαριστώ για την αγάπη με συναίσθημα ζεστό, 
Ήσουν του έρωτα ο άξιος μεσσίας,
Και οι ημέρες έτρεχαν σαν μέλι ρευστό
Με ελάχιστη γεύση πικρίας.

Αντίο! Φτάσαμε σε όλες τις ακμές.
Ευχαριστώ, αγάπη μου τυχαία,
Για τις αξέχαστες στιγμές
Και για την επιδεξιότητα να αποχαιρετάς ωραία.


Αινίγματα και γρίφοι

Την πετάνε όταν τη χρειάζονται και τη μαζεύουν όταν δεν τη χρειάζονται.

Έχω δόντια ένα σωρό μα να φάω δεν μπορώ.

Κάμπος είμαι απάτητος και όμως με οργώνουν, 
ούτε δέντρα ούτε καρποί πάνω μου φυτρώνουν.

Βασιλιάς δεν είμαι, κορόνα φορώ.
Ρολόι δεν είμαι, τις ώρες μετρώ.