Sofia

 90 γνωμικά  και 30 κείμενα του Multa paucis στις 21 Νοεμβρίου  2005

Ελευθερία της συνείδησης – το μόνο που σημαίνει αυτό είναι, ότι σας επιτρέπουν να έχετε συνείδηση.
Α. Κρουγκλόφ*
Απληστία – η πιο χυδαία μορφή του πάθους.
Α. Κρουγκλόφ*
Θρησκεία – παράξενο κράμα συμπαντικών και ρουτινιέρικων αντιλήψεων, μεγαλοπρεπών διαισθήσεων και κοπαδιαστών ένστικτων. 
Α. Κρουγκλόφ*
Ξεγνοιασιά – ικανότητα να μην επιτρέπεις το μέλλων να δηλητηριάζει το παρών.
Α. Κρουγκλόφ*
Ενηλικιότητα – οριστικά χαμένη ικανότητα να είσαι ελεύθερος. 
Α. Κρουγκλόφ*
Πίστη – αυτό που υποθέτει αμφιβολία. Αλλιώς δε θα ήταν πίστη, αλλά γνώση. 
Α. Κρουγκλόφ*
Η διεφθαρμένη λατρεία του πλούτου εκφυλίστηκε σε φτηνή λατρεία παλιοπραμάτων. 
Α. Κρουγκλόφ*
Πολιτική – η συνέχεια του πολέμου με ειρηνικά μέσα. 
Α. Κρουγκλόφ*
Πόλεμος – ανθρωποθυσία στον είδωλο της εξουσίας. 
Α. Κρουγκλόφ*
Ιερέας που ενθαρρύνει το στρατό. Σίγουρα μιλάμε για την θρησκεία. Αν μιλούσαμε για την Πίστη θα έπρεπε να είχαμε ιερέα που θα προσπαθούσε να σταματήσει το στρατό. 
Α. Κρουγκλόφ*
Και η τύχη και η ατυχία τους κακούς κάνουν πιο κακούς και τους καλούς κάνουν καλύτερους.
Α. Κρουγκλόφ*
Ιδιοτροπία – η πιο ήπια διάγνωση με την οποία ο κόσμος επιβραβεύει την προσωπικότητα.
Α. Κρουγκλόφ*
Ποτέ δεν ξέρεις ποιος φταίει περισσότερο σε μια διένεξη, εκείνος που έθιξε ή εκείνος που αντέδρασε.
Α. Κρουγκλόφ*
Στην θεραπεία των σχέσεων το ψέμα, όπως το δηλητήριο στην ιατρική, είναι το πρώτο φάρμακο.
Α. Κρουγκλόφ*
Η ευεργεσίες συνήθως στην ουσία είναι μακροπρόθεσμο δάνειο.
Α. Κρουγκλόφ*
Αγάπη – αρρώστια της τρυφερότητας.
Α. Κρουγκλόφ*
Το αρσενικό παιχνίδι πάντα έχει κάτι από τον αθλητισμό, το γυναικείο, από το θέατρο.
Α. Κρουγκλόφ*
Αγνότητα – το κύρος της αθωότητας.
Α. Κρουγκλόφ*
Ουμανισμός – η κατανόηση πως πρέπει να αγαπιόμαστε και να ενωθούμε όχι σύμφωνα με τα φρονήματά μας, αλλά εκτός των φρονημάτων.
Α. Κρουγκλόφ*
«Η ευεργεσία». Σ’ αυτήν την έννοια τώρα βάζουν τόση επιθετικότητα, ώστε κατανοείς πως η αληθινή εκδήλωση ευμένειας είναι ν’ αφήσεις τους ανθρώπους στην ησυχία τους.
Α. Κρουγκλόφ*
Εγωισμός – η υπεροχή των επιθυμιών πάνω στην συνείδηση.
Α. Κρουγκλόφ*
Αχαριστία – η απροθυμία να πληρώσεις για αυτό που δεν ζητούσες.
Α. Κρουγκλόφ*
Σκληρότητα – εξερράγην πνευματικό κενό. 
Α. Κρουγκλόφ*
Εντιμότητα – η πιο διορατική διορατικότητα.
Α. Κρουγκλόφ*
Oι άνθρωποι διαβάζουν ποίηση για τη δύναμη και για την πνευματική ομορφιά που γεννάει μέσα τους. Η ποίηση είναι η ομορφιά του μυαλού.
Ντ. Γουόλκοτ
Σχεδόν κάθε επαφή με τους ανθρώπους είναι μόλυνση, είναι μίασμα. Έχουμε κατέλθει σ' έναν κόσμο που κατοικείται από αξιοθρήνητα πλάσματα στα οποία δεν ανήκουμε.
Α. Σοπενάουερ
Η ζωή είναι ελεεινό πράγμα. Αποφάσισα να περάσω τη ζωή μου σκεπτόμενος αυτό ακριβώς.
Α. Σοπενάουερ
Όποιος διαθέτει μεγάλη ψυχική ζεστασιά, θα προτιμήσει να κρατηθεί μακριά από την κοινωνία, για να αποφύγει να δώσει η να πάρει στενοχώρια και ενόχληση.
Α. Σοπενάουερ
Σταδιακά απέκτησα μια τάση για μοναξιά, έγινα συστηματικά αντικοινωνικός και πήρα την απόφαση να αφιερώσω το υπόλοιπο αυτής της εφήμερης ζωής αποκλειστικά στον εαυτό μου.
Α. Σοπενάουερ
Ο άνθρωπος μπορεί να κάνει ό,τι επιθυμεί, αλλά να μη θέλει ό,τι επιθυμεί.
Α. Σοπενάουερ
Ο πολιτισμός ποτέ δε θα πετυχαίνει τελειότητα, αν η τελευταία πέτρα της τελευταίας εκκλησίας δεν θα πέσει πάνω στο κεφάλι του τελευταίου ιερέα.
Αι. Ζολά*
Ο διαλογισμός είναι το άνοιγμα των ματιών. 
Ο διαλογισμός είναι το κοίταγμα.
Όσσο
Είσαι τόσο πολύ εναντίον της ζωής, που το σεξ έχει γίνει η μεγαλύτερη αμαρτία, επειδή είναι η προέλευση της ζωής. Εσύ είσαι τόσο νεκρωμένος, γι' αυτό το σεξ έχει γίνει η μεγαλύτερη αμαρτία.
Όσσο
Έχουμε γίνει τόσο αδυσώπητοι εχθροί του σεξ, που οι χριστιανοί λένε ότι ο Ιησούς γεννήθηκε χωρίς σεξ. Επειδή πώς μπορεί ο Ιησούς να γεννηθεί από το σεξ, από την πρωταρχική αμαρτία;
Όσσο
Στη δυστυχία, στην ευτυχία, ο σοφός παραμένει ο ίδιος. Είτε τον σέβονται είτε τον προσβάλλουν, ο 
σοφός παραμένει ο ίδιος.
Όσσο
Δεν έχεις κουραστεί αρκετά με το νου; Τότε, αποσύρσου! Δεν κάνει αρκετά ο νους; Δεν έχει προκαλέσει αρκετό χάος μέσα σου;
Όσσο
Αν δεν είσαι έτοιμος να ζήσεις χωρίς ελπίδα, δεν μπορείς να γίνεις θρησκευτικός άνθρωπος. Ακόμα και οι αποκαλούμενες θρησκείες δεν είναι τίποτε άλλο από ελπίδες, που έχουν δημιουργηθεί από νου.
Όσσο
Το καλύτερο είναι η σιωπή. Το αμέσως καλύτερο είναι η αγάπη, η ποίηση, το τραγούδι.
Όσσο
Ο κάθε άνθρωπος που έχει την ικανότητα να απολαμβάνει τη σιωπή, δε θα μπορέσει ποτέ να γίνει πολιτικός. Ούτε θα τον επισκεφθεί η σκέψη να γίνει πρωθυπουργός. Αυτό δεν είναι για τους ανθρώπους που διαλογίζονται, είναι για μετριότητες. 
Όσσο*
Τα λεφτά δεν φέρνουν ευτυχία, αλλά βοηθάνε να περάσεις καλά, χωρίς αυτήν.
Αγνώστου*
Αξίζει να κάνεις μόνο αυτό που θεωρείται αδύνατο να γίνει.
Ο. Ουάιλντ*
Τα βάσανα ατσαλώνουν τους δυνατούς, τους αδύνατους τους κάνουν πιο αδύνατους.
Λ. Φοϊχτβάνγκερ
Να κυβερνάς σημαίνει συνέχεια να διαλέγεις μεταξύ των κακών λύσεων.
Σ. ντε Γκολ
Στον κόσμο υπάρχει μια χούφτα ανθρώπων, τους οποίους τα λεφτά δεν μπορούν να χαλάσουν. Ένας απ’ αυτούς είμαι εγώ.
Μ. Μακλοφλίν*
Το μυστικό της αιώνιας νεότητας βρίσκεται στην ικανότητα να ξεχάσεις. Μας γερνάνε οι αναμνήσεις.
Ε. Μ. Ρεμάρκ*
Εκείνος που μπορεί κάνει, εκείνος που δεν μπορεί συνεδριάζει.
Αγνώστου*
Να έχεις και να μη δίνεις, μερικές φορές είναι χειρότερο από το να κλέψεις.
Μ. Έμπνερ-Έσεμπαχ*
Περιφρονώ εκείνους που τα μυαλά τους είναι ανίκανα να γεμίσουν το στομάχι τους.
Μπ. Μπρεχτ*
Μην ξοδεύετε τα νεύρα σας, εκεί που μπορείτε να ξοδεύετε λεφτά.
Λ. Λεόνοφ*
Οι ζητιάνοι δεν φθονούν τους εκατομμυριούχους, αλλά τους άλλους ζητιάνους στους οποίους δώσανε περισσότερο.
Μπ. Ράσελ*
Ο άνθρωπος χάνει την ευτυχία του όσο περισσότερο απομακρύνεται από τη φύση.
Ζ. Ζ. Ρουσσώ
Ο κόσμος είναι ένας συνασπισμός των απατεώνων εναντίον των τίμιων ανθρώπων και των ποταπών εναντίων των μεγαλόψυχων.
Τζ. Λεοπάρντι
Οι άνθρωποι είναι άθλιοι κατ’ ανάγκη, αλλά θέλουν να πιστεύουν ότι είναι άθλιοι κατά σύμπτωση.
Τζ. Λεοπάρντι
Άνθρωποι που διακρίνονται για την εντιμότητα τους είναι εκείνοι από τους οποίους, όταν έχεις οικειότητα μαζί τους, δεν μπορείς να ελπίζεις καμία εύνοια, αλλά και δε χρειάζεται να φοβάσαι καμιά τρικλοποδιά.
Τζ. Λεοπάρντι
Πρόσεχε πιο πολύ να είσαι ενάρετος παρά να φαίνεσαι. Αλλά ο κόσμος ορίζει να φαίνεσαι, χωρίς να είσαι.
Τζ. Λεοπάρντι
Στρατιώτης – τροφή των κανονιών.
Ναπολέοντας
Μόνον η καλοτυχία έχει πέραση στον κόσμο, όχι η αξία.
Τζ. Λεοπάρντι
Η αληθινή ευγένεια συνιστάται στο να δείχνεις καλοσύνη.
Τζ. Λεοπάρντι
Ο όχλος διαφέρει απ’ το κοπάδι μόνο που ο καθένας θεωρεί τον εαυτό του μπροστάρη.
Μ. Μάμτσιτς*
Τα γυναικεία μάτια πάντα σαν ωκεανός: μια φορά Ειρηνικός, άλλη Βόρειος Παγωμένος…
Μ. Μάμτσιτς*
Ευκολότερα απ’ όλους την γοητεία εκπέμπουν τα καθάρματα.
Μ. Μάμτσιτς*
Ρωτώντας για τα νέα η γυναίκα πάντα εννοεί και προτείνει την ανταλλαγή φημών.
Μ. Μάμτσιτς*
Τίποτα δεν αποσπά από την αληθινή ζωή τόσο, όσο η μάχη για την καλύτερη ζωή.
Μ. Μάμτσιτς*
Σ’ εκείνον που δόθηκαν πολλά, εκείνος έχει και τις περισσότερες ανάγκες.
Μ. Μάμτσιτς*
Τα περισσότερα απ’ αυτά που με κάνουν ν’ ανησυχώ, δεν συμβαίνουν ποτέ.
Αγνώστου (αποστολέας. Χ. Παπαδάκη)
Ο αισιόδοξος ξυπνά το πρωί, κοιτάζει από το παράθυρο και λέει? “Καλημέρα Θεέ μου?”Ο απαισιόδοξος ξυπνά το πρωί, κοιτάζει από το παράθυρο και λέει? “Κι άλλη μέρα Θεέ μου”?
Αγνώστου (αποστολέας. Χ. Παπαδάκη)
Ένας αισιόδοξος άνθρωπος μπορεί να δει λίγο φως εκεί που δεν υπάρχει,
αλλά γιατί ο απαισιόδοξος τρέχει πάντοτε να το σβήσει;
Αγνώστου (αποστολέας. Χ. Παπαδάκη)
Οι άτυχοι αναζητούν μακριά το καλό, την πηγή του οποίου μεταφέρουν μέσα τους.
Όσσο
Η αλήθεια δεν μπορεί να αποφασιστεί δημοκρατικά. Η αλήθεια παραμένει αριστοκρατική, επειδή είναι βασισμένη, ριζωμένη στο ατομικό βίωμα. Δεν είναι του όχλου και της αγέλης.
Όσσο
Εάν μετά το θαυμασμό δεν ακολουθεί μίμηση, αυτό είναι η χειρότερη μορφή υποκρισίας.
Ι. Σαχ*
Πώς να συγκρατήσεις ένα θηλυκό μονάχα με λέξεις γραμμένες στο χαρτί;
Φ. Κάφκα
Σ’ αγαπώ. Δεν μπορώ τίποτ’ άλλο να πω
πιο βαθύ, πιο απλό, πιο μεγάλο!
Μυρτιώτισσα
Το χιούμορ είναι το πρώτο θείο δώρο που χάνεται μέσα σε μια ξένη γλώσσα.
Β. Γουλφ
Παρανοϊκός είναι εκείνος που αρχίζει να καταλαβαίνει τι συμβαίνει γύρω μας.
Γ. Μπαρόουζ
Μια λέξη και όλα σώζονται. Μια λέξη και όλα χάνονται. 
Α. Μπρετόν
Τελικά όλη η σοφία, όλες οι σκέψεις στον κόσμο συνίσταται στο να μαθαίνει τον άνθρωπο να μη φοβάται το θάνατο.
Ντε Μονταίν*
Δεν υπάρχει κέρδος που να μη συνδέεται με τη ζημιά του άλλου.
Ντε Μονταίν*
Εάν ο καθένας λίγο σκαλίζει μέσα του, σίγουρα θα ανακαλύψει πως οι πιο ενδόμυχες επιθυμίες του εμφανίζονται και τρέφονται συνήθως από τον λογαριασμό του άλλου.
Ντε Μονταίν*
Η δόξα ολόκληρου του κόσμου δεν αξίζει, ώστε ο σκεπτόμενος άνθρωπος ν’ απλώνει
ούτε το μικρό δαχτυλάκι του…
Ντε Μονταίν*
Η μεγαλοπρέπεια της ψυχής αποκαλύπτεται όχι στις μεγάλες στιγμές, αλλά μέσα στην καθημερινότητα…
Ντε Μονταίν*
Είναι λίγες οι στιγμές που σου δίνουν οι άνθρωποι
Είναι λίγοι οι άνθρωποι που σου δίνουν στιγμές.
Αγνώστου
Το αποτέλεσμα της παράνομης χαράς είναι η μόνιμη λύπη. 
Αγνώστου
Η υπόληψη είναι ένα άλογο, το οποίο όλοι θέλουν να ιππεύσουν, αλλά κανείς δεν θέλει να το ταΐσει. 
Αγνώστου
Κανείς δεν θα σου φορέσει αλυσίδα αν δεν του δώσεις την ευκαιρία να σου πάρει τα μέτρα ...
Αγνώστου
Ο έρωτας πεθαίνει από κορεσμό και η λήθη τον κηδεύει.
"ΝΤΥ ΚΕΡΡ"
Να ζεις σαν ετοιμοθάνατος και να δημιουργείς σαν αθάνατος !!
Αγνώστου
Οι περισσότεροι άνθρωποι έρχονται και κοιτάνε, κοιτάνε, ενώ μερικοί άνθρωποι έρχονται, κοιτάνε και βλέπουν…
Τέντσινγκ* (για τους επισκέπτες στο Θιβέτ)
Όσοι μπορούν; πράττουν, όσοι δεν μπορούν: διδάσκουν, όσοι δεν μπορούν να διδάξουν: διοικούν.
Αγνώστου (αποστολέας Π. Κουνούπα)



34a. Μύθοι, παραβολές και αλληγορίες

Μια φορά και ένα καιρό, συγκεντρώθηκαν σε κάποιο μέρος της γης 
όλα τα συναισθήματα και οι αξίες του ανθρώπου.
Η Τρέλα, αφού συστήθηκε τρεις φορές στην Ανία, της πρότεινε να παίξουν κρυφτό. 
Το ενδιαφέρον σήκωσε το φρύδι και περίμενε να ακούσει, ενώ η Περιέργεια χωρίς να μπορεί να κρατηθεί ρώτησε:
– Τι είναι το κρυφτό;
Ο Ενθουσιασμός άρχισε να χορεύει παρέα με την Ευφορία και η Χαρά άρχισε να πηδάει πάνω κάτω για να καταφέρει να πείσει το Δίλημμα και την Απάθεια την οποία 
δεν την ενδιέφερε τίποτα-να παίξουν και αυτοί. 
Αλλά υπήρχαν πολλοί που δεν ήθελαν να παίξουν.
Η Αλήθεια δεν ήθελε να παίξει γιατί ήξερε ότι, ούτως η άλλως, 
κάποια στιγμή θα την αποκάλυπταν.
Η Υπεροψία έβρισκε το παιχνίδι χαζό και άνανδρο και δεν ήθελε να ρισκάρει.
“…ένα δύο τρία…” άρχισε να μετράει η Τρέλα. 
Η πρώτη που κρύφτηκε ήταν η Τεμπελιά. 
Μιας και βαριότανε, κρύφτηκε στον πρώτο βράχο που συνάντησε. 
Η Πίστη, πέταξε στους ουρανούς και η Ζήλια κρύφτηκε στη σκιά του Θριάμβου, 
ο οποίος με τη δύναμή του κατάφερε να σκαρφαλώσει στο πιο ψηλό δέντρο. 
Η Γενναιοδωρία δεν μπορούσε να κρυφτεί γιατί κάθε μέρος που έβρισκε της φαινόταν υπέροχο μέρος για να κρυφτεί κάποιος άλλος φίλος της, οπότε το άφηνε ελεύθερο.
Κι έτσι η Γενναιοδωρία κρύφτηκε σε μία ηλιαχτίδα.
Ο Εγωισμός αντιθέτως, βρήκε αμέσως κρυψώνα, ένα καλά κρυμμένο και βολικό μέρος μόνο γι` αυτόν. Το Ψέμα πήγε και κρύφτηκε στον πάτο του ωκεανού. 
Το Πάθος και ο Πόθος κρύφτηκαν μέσα σε ένα ηφαίστειο.
Ο Έρωτας δεν είχε βρει ακόμα κάπου να κρυφτεί. 
Έβρισκε όλες τις κρυψώνες πιασμένες, ώσπου βρήκε ένα θάμνο από τριαντάφυλλα και κρύφτηκε εκεί.
“.......1000” μέτρησε η Τρέλα και άρχισε να ψάχνει. Την πρώτη που βρήκε ήταν η Τεμπελιά, αφού δεν είχε κρυφτεί και πολύ μακριά. Μετά την Πίστη, που μίλαγε στον ουρανό με τον Θεό. Ένιωσε τον ρυθμό του Πόθου και του Πάθους στο βάθος του ηφαιστείου και αφού βρήκε τη Ζήλια δεν ήταν καθόλου δύσκολο να βρει και τον Θρίαμβο. 
Βρήκε πολύ εύκολα το Δίλημμα που δεν είχε αποφασίσει ακόμη που να κρυφθεί. 
Σιγά σιγά τους βρήκε όλους εκτός από τον Έρωτα.
Η Τρέλα έψαχνε παντού, πίσω από κάθε δέντρο, κάτω από κάθε πέτρα, σε κάθε κορυφή βουνού μα τίποτα. Όταν ήταν σχεδόν έτοιμη να τα παρατήσει, άκουσε κάτι στο θάμνο από τριαντάφυλλα και άρχισε να κουνάει νευρικά ώσπου άκουσε ένα βογκητό πόνου. Ήταν ο Έρωτας που τα αγκάθια από τα τριαντάφυλλα του είχαν πληγώσει τα μάτια.
Η Τρέλα δεν ήξερε πως να επανορθώσει! 
Έκλαιγε, ζήταγε συγγνώμη και στο τέλος υποσχέθηκε να γίνει οδηγός του Έρωτα.
Έτσι από τότε, ο Έρωτας είναι πάντα τυφλός και η Τρέλα πάντα τον συνοδεύει!!
Αποστολέας Χρυσούλα Παπαδάκι


34b. Φιλοσοφικά ανέκδοτα και ιστορίες
Μια φορά ο Διογένης ο Κυνικός βρέθηκε σε μια συντροφιά όπου όλοι έπλητταν θανάσιμα από απαγγελία ενός ποιητή. Βλέποντας να προβάλλει το λευκό στο τέλος του ειληταρίου που κρατούσε ο ποιητής, ο Διογένης είπε:
– Κουράγιο φίλοι, βλέπω στεριά.

Ο Ιάπωνας ήταν παλιός πελάτης σ' εκείνο το ελληνικό εστιατόριο, γιατί είχε ανακαλύψει πως έφτιαχναν πολύ νόστιμο βρασμένο ρύζι. Κάθε βράδυ πήγαινε εκεί και παράγγελνε "Βλασμένο λύζι."
Αυτό έκανε τον Έλληνα εστιάτορα να χτυπιέται από τα γέλια. Πότε-πότε έφερνε και δυο-τρεις φίλους του, που καθόταν εκεί, μόνο και μόνο για να ακούσουν τον Ιάπωνα να παραγγέλνει το "Βλασμένο λύζι" του.
Ο Ιάπωνας αισθάνθηκε τόσο πολύ θιγμένος, ώστε έκανε μαθήματα ορθοφωνίας, μόνο και μόνο για να μπορέσει να πει σωστά "Βρασμένο ρύζι."
Την επόμενη φορά που πήγε στο εστιατόριο, είπε πολύ σοβαρά: "Βρασμένο ρύζι, παρακαλώ."
Ο Έλληνας εστιάτορας δεν πίστευε στα αυτιά του: "Πώς είπατε, κύριε, μπορείτε να το επαναλάβετε;"
Και ο Ιάπωνας: "Άκουσες πολύ καλά τι σου είπα, αχλείε Έλληνα εστιάτολα!"

Μαχαίρι
Ένας περιπλανώμενος δερβίσης ήρθε στον σουφί που διαλογιζόταν και φώναξε:
– Γρήγορα, κάντε κάτι! Η μαϊμού άρπαξε το μαχαίρι και έφυγε!
– Μην ανησυχείς, είπε ο σουφί, αφού δεν είναι άνθρωπος.
Όταν ο δερβίσης επέστρεψε στη μαϊμού είδε πως εκείνη άφησε το μαχαίρι κι έφυγε.
Ι. Σαχ*

Ο Δάσκαλος-σουφί για την μετάφραση
Για να μείνει το νόημα του πρωτότυπου αναλλοίωτο χρειάζεται ορισμένη ελευθερία στην μεταχείριση με το κείμενο και το γράμμα του. Το νόημά του πρέπει κάθε φορά να ανανεώνεται, πάντα σε μορφή που είναι κατανοητή και δεχτή στο συγκεκριμένο μέρος, στο συγκεκριμένο χρόνο και για συγκεκριμένους ανθρώπους.
Ι. Σαχ*

Η ιστορία του λαγηνιού
Ο άνθρωπος ήταν πολύ άρρωστος και κειτόταν στο κρεβάτι του. Ήταν μόνος και καιγόταν απ’ τη δίψα και δεν μπορούσε να σηκωθεί και να πιει νερό απ’ το λαγήνι που βρισκόταν σε απρόσιτη απόσταση.
Το λαγήνι έβλεπε τα βάσανα του αρρώστου και πάρα πολύ ήθελε να βοηθήσει. Έκανε μεγάλη προσπάθεια και στριφογυρίζοντας πλησίασε τον άρρωστο σε απόσταση του απλωμένου χεριού.
Όταν ο άνθρωπος είδε κοντά του το λαγήνι ένιωσε μεγάλη χαρά και θαυμασμό. Με δυσκολία άπλωσε το χέρι του, το έφερε στα χείλη του και ανακάλυψε πως είναι άδειο.
Ι. Σαχ*

Ένας άνθρωπος ήρθε στον Δάσκαλο Μπακί – Μπιλάχ και του είπε:
– Διάβασα το γνωστό ποίημα του Δασκάλου Χαφίζ και δεν μπορώ να καταλάβω αυτούς τους στίχους, κατά τη γνώμη μου είναι ιεροσυλία: «Εάν ο Δάσκαλος ζητάει να ρίχνεις κρασί πάνω στο μικρό χαλί για προσευχή, να υπακούς χωρίς να αμφιβάλλεις».
Ο Μπακί – Μπιλάχ είπε:
– Πήγε με το καλό, θα σου εξηγήσω αργότερα.
Πέρασε αρκετός χρόνος και ο άνθρωπος έλαβε μια επιστολή από τον Μπακί – Μπιλάχ. 
Εκεί έγραφε:
«Πάρε όλα τα λεφτά που έχεις και δώσ’ τα στον ιδιοκτήτη του οίκου ανοχής». Ο άνθρωπος σκέφτηκε πως ο Δάσκαλος είναι απατεώνας, ενώ αργότερα θυμήθηκε τα λόγια του Δασκάλου και αποφάσισε να κάνει αυτό που ζητούσε. Πήγε στο πιο κοντινό οίκο ανοχής και έδωσε τα λεφτά του στον ιδιοκτήτη. 
– Με αυτά τα λεφτά θα σου προσφέρω το μαργαριτάρι της συλλογής μου, γυναίκα που δεν άγγιξε κανένας, είπε ο ιδιοκτήτης.
Όταν ο άνθρωπος μπήκε στο δωμάτιο, είδε μια πολύ όμορφη γυναίκα. Εκείνη έπεσε στα πόδια του και ικετεύοντας είπε:
– Με παρέσυραν σ’ αυτό το μέρος με ψέμα και κρατάνε εδώ με βία, παρά τη θέλησή μου. Εάν το αίσθημα δίκαιου σας είναι πιο δυνατό από την αιτία που σας έφερε εδώ, σας παρακαλώ να με βοηθήσετε να φύγω.
Και τότε ο άνθρωπος κατάλαβε το νόημα των στίχων του Χαφίζ: «Εάν ο Δάσκαλος ζητάει να ρίχνεις κρασί πάνω στο μικρό χαλί για προσευχή, να υπακούς χωρίς να αμφιβάλλεις».
Ι. Σαχ*

Τα δώρα
Τους επισκέπτες του Σχολείου «Τζαν-Φισαν-Χανά» μερικές φορές συναντούσε ένας άνθρωπος που τους χαιρετούσε με κολακευτικά λόγια. Μετά τους προσφέρανε χαλβά. Και στο τέλος, πριν συναντηθούν με τον Δάσκαλο στον καθένα έδιναν μία μικρή ράβδο χρυσού.
Όταν οι επισκέπτες έρχονταν μπροστά στον Δάσκαλο, εκείνος έλεγε:
– Προσέξτε τι δώρα πήρατε. Στο σχολείο μας αυτά τα δώρα σημαίνουν: εάν θέλετε να βλάψετε κάποιον κάντε του δώρα: την κολακεία, φαγητό και λεφτά. Μπορείτε ακόμη και να καταστρέψετε με αυτόν τον τρόπο τον άνθρωπο, ενώ εκείνος θα σας ευχαριστήσει εγκάρδια για αυτό που του κάνετε.
Ι. Σαχ*

Επιτυχία
Ένας άνθρωπος ήρθε στον σουφί και του είπε:
– Θέλω να μου μαθαίνεις πάντα να έχω επιτυχίες.
Ο σούφι είπε:
– Θα σου μαθαίνω κάτι πολύ πιο σπουδαίο. Θα σου μαθαίνω να είσαι μεγαλόψυχος προς αυτούς που ποτέ δεν γνώρισαν επιτυχία. Αυτό θα στρώσει τον δρόμο προς τη δική σου επιτυχία.
Επίσης, θα σου μαθαίνω να είσαι μεγαλόψυχος προς αυτούς που είχαν επιτυχίες, αλλιώς θα γίνεις σκληρόκαρδος και δε θα είσαι σε θέση να ασχοληθείς με αυτό που σε φέρνει στην αληθινή επιτυχία.
Ι. Σαχ*

Μια φορά οι αυλικοί θαύμαζαν και υμνούσαν τον αυτοκράτορα Ιουλιανό για κάποια δίκαιη πράξη του. 
«Θα ήμουν πολύ περήφανος με αυτά τα εγκώμια, είπε ο Ιουλιανός, αν προέρχονταν από τους ανθρώπους που θα είχαν την τόλμη να με αποδοκιμάσουν για τις αντίθετες πράξεις».
Ντε Μονταίν*




34c. Σκέψη

Στη συζήτηση, αλλά και σε κάθε συναναστροφή όπου ο σκοπός είναι να περάσουμε καλά κουβεντιάζοντας, σχεδόν αναπόφευκτα η ευχαρίστηση των μεν σημαίνει την πλήξη των δε. Δεν έχεις άλλη επιλογή παρά ή να βαρεθείς ή να δυσαρεστήσεις, και είσαι πολύ τυχερός αν ισορροπείς ανάμεσα στα δυο.
Τζ. Λεοπάρντι

Είναι μεγάλη και προξενεί μεγάλο φόβο η δύναμη του γέλιου: κανένας δεν αισθάνεται τη συνείδησή του απ' όλες τις πλευρές ασφαλή απέναντι της. Όποιος έχει το κουράγιο να γελάει, είναι κύριος του κόσμου, περίπου όπως κι εκείνος που είναι έτοιμος να πεθάνει.
Τζ. Λεοπάρντι

Ο νους μας δεν μπορεί να ξεφύγει από την έλξη που εξασκεί στη φαντασία το πλήθος• και βλέπουμε αμέτρητες φορές ότι εκτιμάμε, ή ακόμα και σεβόμαστε, όχι μιαν ανθρωποθάλασσα, αλλά δέκα άτομα μαζεμένα σ' ένα δωμάτιο, σε καθένα από τα οποία χωριστά δε θα δίναμε καμιά σημασία.
Τζ. Λεοπάρντι

Όπως η περιφρόνηση θίγει και δυσαρεστεί περισσότερο από το μίσος, έτσι και η εκτίμηση είναι πιο γλυκιά από την καλοσύνη• και γενικά οι άνθρωποι νοιάζονται κι επιθυμούν περισσότερο να τους εκτιμούν παρά να τους αγαπούν. 
Τζ. Λεοπάρντι

Στις παρέες λέγονται πολλές ανοησίες, για χάρη της κουβέντας. Αλλά ο νέος που τρέφει κάποιον αυτοσεβασμό κάνει εύκολα το εξής λάθος, όταν πρωτοβγαίνει στον κόσμο: για να πάρει το λόγο, περιμένει να του έρθει στο νου κάτι ασυνήθιστα ωραίο ή σημαντικό. Κι έτσι συμβαίνει να μη μιλάει ποτέ. Ακόμα και η πιο σοβαρή, η πιο πνευματώδης συζήτηση συνίσταται κατά το μεγαλύτερο μέρος της σ' επιπόλαιες ή τετριμμένες κουβέντες, που χρησιμεύουν απλώς για να περνάει η ώρα. Και πρέπει να είναι κανείς αποφασισμένος να λέει ένα σωρό κοινοτοπίες, για να μπορεί να λέει πότε πότε και πιο πρωτότυπα πράγματα.
Τζ. Λεοπάρντι

Κάθαρση σημαίνει ότι πρέπει να αφήσεις όλους τους προγραμματισμούς, όλες τις ιδεολογίες, όλες τις έννοιες, όλες τις φιλοσοφίες, όλα όσα σε δίδαξαν οι άλλοι. Πρέπει να γίνεις καθαρός πίνακας, μια Ταbulα Rasa, εντελώς καθαρός. Μόνο όταν είσαι εντελώς καθαρός, όταν τίποτα δεν είναι γραμμένο πάνω σου, μπορεί να γράψει κάτι ο Θεός. Μόνο όταν είσαι εντελώς σιωπηλός κι έχουν εξαφανιστεί όλες οι λέξεις που σου έδωσε η κοινωνία, μπορεί να σου μιλήσει ο Θεός. Η αλήθεια μπορεί να σου ψιθυρίσει στο αυτί τα μυστήρια της μόνο όταν είσαι απόλυτα άδειος. Το κενό είναι καθαρότητα.
Όσσο

Συνήθως ο άνθρωπος μιλά από ανάγκη, επειδή δεν μπορεί να αντισταθεί στον πειρασμό της ομιλίας. Και οι βούδες μιλούν! Όχι από ανάγκη αλλά από άφθονη δύναμη. Είναι σιωπηλοί, δεν υπάρχει πει-ρασμός, έμμονη ιδέα να μιλούν. Μπορούν να παραμείνουν σιωπηλοί πάντα. Παρόλα αυτά όμως μιλούν. Αν μιλήσουν, μιλούν από δύναμή!
Όσσο


Ο κόσμος έχει μικρύνει πολύ και μόλις βρεις τον άλλο άνθρωπο... Δεν είναι καθόλου ζήτημα ομορφιάς και ασχήμιας. Μάλιστα, δεν υπάρχει κανένας που να είναι άσχημος και κανένας που να είναι όμορφος. Ο άσχημος άνθρωπος μπορεί να ταιριάζει με κάποιον. Τότε ο άσχημος άνθρωπος είναι όμορφος για εκείνο τον άνθρωπο. Η ομορφιά είναι σκιά της αρμονίας. Δεν είναι πως ερωτεύεσαι όμορφους ανθρώπους. Η διαδικασία είναι ακριβώς το αντίθετο: Όταν ερωτεύεσαι έναν άνθρωπο, ο άνθρωπος αυτός φαίνεται όμορφος. Η αγάπη φέρνει την ιδέα της ομορφιάς, όχι το αντίστροφο.
Όσσο

Μέχρι τώρα, ο γάμος υπήρξε μια άσχημη υπόθεση. Και οι ιερείς τον επέτρεψαν με ευχαρίστηση. Όχι μόνο τον επέτρεψαν, αλλά αυτοί οι ίδιοι τον επινόησαν. Και υπάρχει λόγος που σε όλο τον κόσμο οι ιερείς επινόησαν αυτόν τον άσχημο γάμο, που υπάρχει πάνω στη γη επί πέντε χιλιάδες χρόνια. Ο λόγος ήταν πως αν οι άνθρωποι είναι δυστυχισμένοι, πηγαίνουν στις εκκλησίες και στους ναούς. Αν είναι δυστυχισμένοι οι άνθρωποι, είναι έτοιμοι να απαρνηθούν τη ζωή. Αν είναι δυστυχισμένοι οι άνθρωποι, βρίσκονται στα χέρια των ιερέων.
Όσσο

Ο μόνος τρόπος να αποβάλεις οποιονδήποτε φόβο είναι να κινηθείς προς το πράγμα ακριβώς που φοβάσαι. Όταν έρχεται κάποιος σ' εμένα και λέει: "Φοβάμαι το σκοτάδι," τότε πάντα του προτείνω: "Πήγαινε και κάθισε μόνος σου, μέσα στη σκοτεινή νύχτα, έξω από την πόλη, κάτω από ένα δέντρο. Τρέμε, ίδρωνε, νιώσε ανήσυχος, αλλά μείνε εκεί!"
Πόση ώρα μπορείς να τρέμεις; Σιγά-σιγά τα πράγματα θα ησυχάσουν. Η καρδιά θα αρχίσει να χτυπά κανονικά... και ξαφνικά θα δεις ότι ούτε το σκοτάδι είναι τόσο τρομακτικό. Και σιγά-σιγά, θα αποκτήσεις επίγνωση της ομορφιάς του σκοταδιού, που μόνο το σκοτάδι μπορεί να την έχει: το βάθος, τη σιωπή, τη βελούδινη αίσθηση, την ακινησία, τη μουσική της σκοτεινής νύχτας, τα έντομα, την αρμονία. Και σιγά-σιγά, καθώς εξαφανίζεται ο φόβος, θα σου κάνει εντύπωση που το σκοτάδι δεν είναι και τόσο σκοτεινό. Έχει τη δική του φωτεινότητα.
Όσσο

Ο νους χρειάζεται μέλλον — κάθε είδους μέλλον. Πρέπει να γίνεις πλούσιος, πρέπει να γίνεις δυνατός, πρέπει να γίνεις όμορφος, πρέπει να γίνεις σοφός, πρέπει να γίνεις φωτισμένος. Όσο υπάρχει το να γίνεις, τόσο επιμένει ο νους. Και η επιμονή του νου είναι όλη σου η δυστυχία. Σε κρατάει σε ένταση. Σε κρατάει σε ανησυχία, σε αγωνία, σε ένα διαρκή φόβο ότι θα χάσεις το στόχο. Σε κρατάει άπληστο — ένας διαρκής πόθος για να φτάσεις στο στόχο. Και δεν έχει καμιά σημασία ποιος είναι ο στόχος -χρήμα ή Θεός, επιτυχία ή σαμάντι- δεν έχει καμία σημασία.
Όσσο

Ο Λάο Τσε λέει: "Αναζήτησε και θα χάσεις." Γιατί; "Αναζήτησε και θα χάσεις." Επειδή αυτό που αναζητάς βρίσκεται μέσα σου. Μπορεί να βρεθεί μόνο όταν σταματήσει κάθε αναζήτηση.
Όσσο

Ποιο ήταν το έγκλημα του Ιησού; Το έγκλημα του ήταν ότι ήταν ευδαίμων ανάμεσα σε ανθρώπους οι οποίοι δεν γνώριζαν τι σημαίνει ευδαιμονία. Το έγκλημα του ήταν ότι ήταν αληθινός ανάμεσα σε ανθρώπους που ζούσαν μέσα στο ψέμα. Το έγκλημα του ήταν ότι είχε μάτια, ανάμεσα σε ανθρώπους που ήταν τυφλοί. Και οι τυφλοί προσβλήθηκαν. Πάντοτε οι τυφλοί προσβάλλονται.
Προσβλήθηκαν από τον Πυθαγόρα, προσβάλλονται από μένα! Πάντοτε προσβάλλονται. Και ο απλός λόγος είναι ότι όποτε ένας άνθρωπος σαν τον Ιησού ή σαν τον Πυθαγόρα περπατάει ανάμεσα σε ανθρώπους, το ύψος του τους κάνει να νιώθουν πυγμαίοι. Το βάθος του τους κάνει να νιώθουν τόσο ρηχοί, που δεν μπορούν να τον συγχωρήσουν. Πρέπει να καταστρέψουν αυτόν τον άνθρωπο. Νιώθουν ότι αυτός ο άνθρωπος τους προσβάλλει, τους πονάει, επειδή "αν μπορεί αυτός να φτάσει σε τέτοια μακαριότητα, γιατί δεν μπορώ εγώ; Αν μπορεί αυτός να ζήσει στο βασίλειο του Θεού, γιατί δεν μπορώ εγώ;" Και εμφανίζεται μεγάλη ζήλια.
Όσσο

Όταν ένας άντρας κάθεται μ’ ένα ωραίο κορίτσι για μια ώρα, νιώθει ζεστασιά και του φαίνεται λεπτό. 
Αν όμως τον καθίσεις δίπλα σε μια θερμάστρα για ένα λεπτό, θα του φανεί περισσότερο από ώρα. Αυτό είναι η σχετικότητα.
Α. Αϊνστάιν

Αισθάνομαι αηδία, όποτε βλέπω τους ανθρώπους που κάνουν το σταυρό τους όταν περνάνε δίπλα από την εκκλησία, ενώ τις άλλες ώρες της ημέρας συναγωνίζονται με τους γύρω ανθρώπους στο μίσος, στην απληστία και στην αδικία…
Ντε Μονταίν*

Ο Χρύσιππος και ο Διογένης ήταν οι πρώτοι και οι πιο συνεπείς στοχαστές που εξέφρασαν την περιφρόνηση τους προς τη δόξα. Μέσα σε όλες τις απολαύσεις έλεγαν 
αυτοί οι σοφοί, δεν υπάρχει τίποτα πιο καταστροφικό από τους επαίνους των γύρω ανθρώπων, δεν υπάρχει τίποτα άλλο απ’ το οποίο θα έπρεπε τόσο γρήγορα να φύγουμε.
Ντε Μονταίν*


34e. Δίστιχα και τετράστιχα

Ραντάρ κανένα δε με πιάνει
στη πτήση μου τη μαγική,
γράφω στης νύχτας το χαρτί
με συμπαθητική μελάνι.
Μ. Γκανάς

Χίλιες βραδιές θα μ' αρνηθείς 
χίλιες θα με ζητήσεις
και όπου κι αν πας κ όπου σταθείς όσο κι αν θες να μ' αρνηθείς
θα θυμηθείς τον έρωτα που ζήσαμε και θα με νοσταλγήσεις. 
Η. Λυμπερόπουλος

Θα σε κάνω γυναίκα όλο μέλι και αίμα 
με το ρίγος στο δέρμα και τα φρέσκα μαλλιά 
και μετά θα σε κάψω γιατί είσ' ένα ψέμα 
η Ελένη της Τροίας η πληγή η παλιά.
Λ. Παπαδόπουλος



34i. Χρησιμούλες


Προστασία

Και αν βρεθείς κάπου όπου νιώθεις ότι σε αγνοούν ή ότι σου φέρονται υπεροπτικά ή με αγένεια, δεν έχεις παρά να διαλέξεις ανάμεσα στους παρόντες έναν κατάλληλο συνεργό και ν' αρχίσετε οι δυο σας να γελάτε ηχηρά, εξακολουθητικά, δείχνοντας όσο πειστικότερα μπορείτε πως γελάτε με την καρδιά σας' και αν ίσως βρεθούν κάποιοι που θα σε μυκτηρίσουν, να γελάσεις πιο δυνατά και πιο επίμονο από τους μυκτηριστές. Θα πρέπει να είσαι πολύ άτυχος, αν, έπειτα από συντομότατη αντίσταση, οι πιο ακατάδεχτοι και οι πιο αναιδείς της συντροφιάς, αυτοί που σου γύριζαν επιδεικτικότερα την πλάτη, δεν τραπούν σε φυγή ή δεν σου τείνουν κλάδο ελιάς, επιδιώκοντας να πιάσουν κουβέντα μαζί σου και ίσως προσφέροντας σου τη φιλία τους. 
Τζ. Λεοπάρντι